Gruppesex-udvikling
Ja, jeg ved godt, at jeg gør lidt grin med de evigt skiftende modeluner hos udviklerne.
Ja, ja, jeg ved godt, at jeg har sagt, at de skal være flere og flere på trods af, at metoder og værktøjer i de sidste 42 år har lovet STORE fremskrift i produktiviteten.
Ja, ja, ja, jeg ved godt, at jeg har nævnt, at udviklerne har sluppet jordforbindelsen og er endegyldigt på vej mod skyen, komplet med stadigt større grader af abstraktion i alle lag.
Jo, det kan godt være jeg har trukket på smilebåndet ved omtalen af SCROTUM-metode og -masters.
Jo, jo, jeg ved da godt, at Toon Koppelaars i sin "Helsinki Declaration" gør lidt grin med, at udvikler-"paradigmer" skifter hele tiden.
Men nu kan jeg se det. Alt giver mening. Tingene er faldet på plads som puslebrikker i et skakspil. Som bønderne og springerne i Ludo.
Svaret er KanBan.
Jeg sidder med en helsides annonce fra Computer World foran mig, hvor man reklamerer for en konference ved navn Agile 2008.
Her kan man bl.a. læse følgende (jeg har ikke kunnet finde denne tekst på nettet, så jeg skriver det af så godt jeg kan):
===============================================================
Kanban-systemet giver nye muligheder for effektivisering af agile udviklingsprocesser. David J. Anderson... forklarer:
- Kanban er udviklet som et "pull"-system, hvor udviklingen styres af den reelle efterspørgsel og det faktiske forbrug. Blandt andet er det karakteristisk for kanban-systemer, at de giver mulighed for at kontrollere opgavemængden... og systematisk eliminere flaskehalse. Dette booster effektiviteten, og netop derfor opfattes kanban-systemer som en fordel for teams, der planlægger og kontrollerer softwareudvikling. Samtidig er kanban-systemer også meget egnede til anvendelse i forlængelse af andre agile metoder - f.eks. Scxrum, siger David.
.....
På konferencen faciliterer David J. Anderson sammen med Ole Jepsen, Senior Agile Mentor, GoAgile også workshoppen "The kanban game", hvor deltagerne kommer bag kulissen og får et meget konkret indblik i Kanban-systekmer.
- Her kan deltagerne selv prøve Kanban-systemet. Konferencens kanban-spil simulerer anvendelsen af et "pull"-worksflow i tværfunktionelt team, siger David Anderson.
Ifølge Ole Jepsen understreger workshoppen samtidig, hvor stor en rolle, det visuelle aspekt spiller i kanban-systemer.
- "Kan" betyder visuelt - og "ban" betyder kort eller tavle, og det er netop sådan man arbejder med Kanban: Med kort og Postit's på vægge og whiteboards. Det gør det muligt for alle at tage aktiv del i planlægningen af det daglige arbejde - hvilket gør en kæmpe forskel for ejerskabet og motivationen i en gruppe. Det er bare mere engagerende at arbejde efter en plan, man selv har været til til at lave. Involvering og engaggement er med andre ord væsentlige elementer i Kanban - og man kan ikke udelukkende formidle Kanban bare ved at tale om det. Derfor gennemfører David Andersson og jeg en workshop, hvor konferencedeltagerne får mulighed for at mærke Kanban på¨deres egen krop, siger Ole Jepsen.
....
===============================================================
Følgende citater gør mig oprigtigt bange for, at vi har undladt at gøre alt det, som man faktisk bør gøre i et projektforløb, så det må primært være chefer for udviklere og projektKajer, der tager action på det her og sørger for, at alt bliver lavet om øjeblikkeligt i den måde man arbejder på i projekter. Det ser jo ud til, at hvis man skal bruge Kanban for at sikre følgende ting, så må vi igang med det SAMME. Vi kan IKKE leve uden. Ikke længere. Det må være slut, nu hvor det endelige gennembrud er der....
Jeg citerer:
"...udviklingen styres af den reelle efterspørgsel og det faktiske forbrug"
"...giver mulighed for at kontrollere opgavemængden...
"...systematisk eliminere flaskehalse."
"...en fordel for teams, der planlægger og kontrollerer softwareudvikling."
Kammerater! Disse ting burde vi jo forlængst have set manglede i jeres projekter! Nu kan vi få det rettet op takket være Kanban-spil og -systemer! Der er ingen tid at spilde!
Tænk, at vi har lavet projekter, hvor udviklingen ikke styredes af den reelle efterspørgsel og det faktisk forbrug!
Tænk, at vi ikke har haft mulighed for at styre opgavemængden!
Tænk, at vi ikke har haft mulighed for systematisk at elimere flaskehalse!
Tænk, at vi har gjort det forkert i de teams der har planlagt og kontrolleret softwareudvikling!
Derudover er der andre ting, der gør mig lidt nervøs:
Da jeg prøvede at fortælle min med-direktør og kampfælle Lasse om det, og læste annoncen højt for ham i telefonen, sagde han bare spontant: "Det er gruppesex, Nørgaard. Intet andet." Jeg måtte så fortælle ham, at det IKKE hed GangBang, selvom det lød sådan på den dårlige telefonlinie, men Kanban. Lasse var ligeglad og uberørt. Han insisterede på, at alle formuleringerne dækkede over en kultagtig gruppesex-idé. Specielt havde han hæftet sig ved ordet "pull".
Allermest bekymrer det mig, at vi ikke før har fået den idé at sætte gule selvklæbende sedler (Postit's) op på vægge og tavler for på den måde at få overblik.
Den idé er så totalt enkel og genial, at det er utroligt trist at der skulle en pioner som David J. Anderson til at få idéen og konceptualisere den.
Så mange spildte år, hvor de små, selvklæbende gule sedler har ligget dér, lige foran vore øjne, lige under vore næser, lige dér, hvor vi bare skulle have sagt til os selv:
"FUCK! Jeg sætter dem på VÆGGEN! På alle plane flader! Så kan man flytte rundt på dem! Så kan alle være med! Så har vi BÅDE overblik og styr på banditten!"
Og så bekymrer det mig en lille bitte smule, at Ole Jepsen staver David J. Andersons navn med to S'er i sit citat.
Med fornyet håb på udviklingens vegne forbliver jeg jeres
Mogens
PS: Kanban-annonceringen fylder (ganske som fortjent) hele siden i CW, mens der kun er blevet plads til et lille boks i højre hjørne, der kort nævner noget, der hedder Lean og ITIL. Det er vist noget gammelt noget. Sådan ser det ihvertfald ud.
PPS: Gad vide, om udviklere i virkeligheden allerede er oppe i skyen og har sluppet jordforbindelsen, men at der faktisk er FLERE himle?! Jeg mener: Hormonerne fra Utah har jo den her tro på, at man kan ende i den anden, fjerde eller endog syvende himmel (kun, hvis man er perfekt OG gift med en anden Hormon). Måske er udviklerne bare på vej til at opdage, at der er flere lag af skyer, flere lag af himle? Mon det er muligt, at der kommer noget efter KanBang, skønt det ser ud til at løse alle problemer?! Det her er STORT, kammerater!
Ja, ja, jeg ved godt, at jeg har sagt, at de skal være flere og flere på trods af, at metoder og værktøjer i de sidste 42 år har lovet STORE fremskrift i produktiviteten.
Ja, ja, ja, jeg ved godt, at jeg har nævnt, at udviklerne har sluppet jordforbindelsen og er endegyldigt på vej mod skyen, komplet med stadigt større grader af abstraktion i alle lag.
Jo, det kan godt være jeg har trukket på smilebåndet ved omtalen af SCROTUM-metode og -masters.
Jo, jo, jeg ved da godt, at Toon Koppelaars i sin "Helsinki Declaration" gør lidt grin med, at udvikler-"paradigmer" skifter hele tiden.
Men nu kan jeg se det. Alt giver mening. Tingene er faldet på plads som puslebrikker i et skakspil. Som bønderne og springerne i Ludo.
Svaret er KanBan.
Jeg sidder med en helsides annonce fra Computer World foran mig, hvor man reklamerer for en konference ved navn Agile 2008.
Her kan man bl.a. læse følgende (jeg har ikke kunnet finde denne tekst på nettet, så jeg skriver det af så godt jeg kan):
===============================================================
Kanban-systemet giver nye muligheder for effektivisering af agile udviklingsprocesser. David J. Anderson... forklarer:
- Kanban er udviklet som et "pull"-system, hvor udviklingen styres af den reelle efterspørgsel og det faktiske forbrug. Blandt andet er det karakteristisk for kanban-systemer, at de giver mulighed for at kontrollere opgavemængden... og systematisk eliminere flaskehalse. Dette booster effektiviteten, og netop derfor opfattes kanban-systemer som en fordel for teams, der planlægger og kontrollerer softwareudvikling. Samtidig er kanban-systemer også meget egnede til anvendelse i forlængelse af andre agile metoder - f.eks. Scxrum, siger David.
.....
På konferencen faciliterer David J. Anderson sammen med Ole Jepsen, Senior Agile Mentor, GoAgile også workshoppen "The kanban game", hvor deltagerne kommer bag kulissen og får et meget konkret indblik i Kanban-systekmer.
- Her kan deltagerne selv prøve Kanban-systemet. Konferencens kanban-spil simulerer anvendelsen af et "pull"-worksflow i tværfunktionelt team, siger David Anderson.
Ifølge Ole Jepsen understreger workshoppen samtidig, hvor stor en rolle, det visuelle aspekt spiller i kanban-systemer.
- "Kan" betyder visuelt - og "ban" betyder kort eller tavle, og det er netop sådan man arbejder med Kanban: Med kort og Postit's på vægge og whiteboards. Det gør det muligt for alle at tage aktiv del i planlægningen af det daglige arbejde - hvilket gør en kæmpe forskel for ejerskabet og motivationen i en gruppe. Det er bare mere engagerende at arbejde efter en plan, man selv har været til til at lave. Involvering og engaggement er med andre ord væsentlige elementer i Kanban - og man kan ikke udelukkende formidle Kanban bare ved at tale om det. Derfor gennemfører David Andersson og jeg en workshop, hvor konferencedeltagerne får mulighed for at mærke Kanban på¨deres egen krop, siger Ole Jepsen.
....
===============================================================
Følgende citater gør mig oprigtigt bange for, at vi har undladt at gøre alt det, som man faktisk bør gøre i et projektforløb, så det må primært være chefer for udviklere og projektKajer, der tager action på det her og sørger for, at alt bliver lavet om øjeblikkeligt i den måde man arbejder på i projekter. Det ser jo ud til, at hvis man skal bruge Kanban for at sikre følgende ting, så må vi igang med det SAMME. Vi kan IKKE leve uden. Ikke længere. Det må være slut, nu hvor det endelige gennembrud er der....
Jeg citerer:
"...udviklingen styres af den reelle efterspørgsel og det faktiske forbrug"
"...giver mulighed for at kontrollere opgavemængden...
"...systematisk eliminere flaskehalse."
"...en fordel for teams, der planlægger og kontrollerer softwareudvikling."
Kammerater! Disse ting burde vi jo forlængst have set manglede i jeres projekter! Nu kan vi få det rettet op takket være Kanban-spil og -systemer! Der er ingen tid at spilde!
Tænk, at vi har lavet projekter, hvor udviklingen ikke styredes af den reelle efterspørgsel og det faktisk forbrug!
Tænk, at vi ikke har haft mulighed for at styre opgavemængden!
Tænk, at vi ikke har haft mulighed for systematisk at elimere flaskehalse!
Tænk, at vi har gjort det forkert i de teams der har planlagt og kontrolleret softwareudvikling!
Derudover er der andre ting, der gør mig lidt nervøs:
Da jeg prøvede at fortælle min med-direktør og kampfælle Lasse om det, og læste annoncen højt for ham i telefonen, sagde han bare spontant: "Det er gruppesex, Nørgaard. Intet andet." Jeg måtte så fortælle ham, at det IKKE hed GangBang, selvom det lød sådan på den dårlige telefonlinie, men Kanban. Lasse var ligeglad og uberørt. Han insisterede på, at alle formuleringerne dækkede over en kultagtig gruppesex-idé. Specielt havde han hæftet sig ved ordet "pull".
Allermest bekymrer det mig, at vi ikke før har fået den idé at sætte gule selvklæbende sedler (Postit's) op på vægge og tavler for på den måde at få overblik.
Den idé er så totalt enkel og genial, at det er utroligt trist at der skulle en pioner som David J. Anderson til at få idéen og konceptualisere den.
Så mange spildte år, hvor de små, selvklæbende gule sedler har ligget dér, lige foran vore øjne, lige under vore næser, lige dér, hvor vi bare skulle have sagt til os selv:
"FUCK! Jeg sætter dem på VÆGGEN! På alle plane flader! Så kan man flytte rundt på dem! Så kan alle være med! Så har vi BÅDE overblik og styr på banditten!"
Og så bekymrer det mig en lille bitte smule, at Ole Jepsen staver David J. Andersons navn med to S'er i sit citat.
Med fornyet håb på udviklingens vegne forbliver jeg jeres
Mogens
PS: Kanban-annonceringen fylder (ganske som fortjent) hele siden i CW, mens der kun er blevet plads til et lille boks i højre hjørne, der kort nævner noget, der hedder Lean og ITIL. Det er vist noget gammelt noget. Sådan ser det ihvertfald ud.
PPS: Gad vide, om udviklere i virkeligheden allerede er oppe i skyen og har sluppet jordforbindelsen, men at der faktisk er FLERE himle?! Jeg mener: Hormonerne fra Utah har jo den her tro på, at man kan ende i den anden, fjerde eller endog syvende himmel (kun, hvis man er perfekt OG gift med en anden Hormon). Måske er udviklerne bare på vej til at opdage, at der er flere lag af skyer, flere lag af himle? Mon det er muligt, at der kommer noget efter KanBang, skønt det ser ud til at løse alle problemer?! Det her er STORT, kammerater!
0 Comments:
Post a Comment
<< Home