Saturday, August 02, 2008

Nye briller på den helt fede måde....

Anette og jeg er på (privat) smuttur til Denver, Colorado for at deltage i Tim Gormans bryllup idag, lørdag.

Igår oplevede jeg noget fuldkomment fantastisk: Jeg fik målt øjne af en øjenlæge og fik nye briller på en time, komplet inkl. bifokale glas, nyt stel, the works.

Det viser sig, at herovre er der flere kæder, der kan gøre det. De har øjenlægerne siddende i lokalet sammen med dem, der laver linserne på en maskine og dem, der vejleder med stel, etc.

Helt ufatteligt, når man har prøvet det danske system med uendelige ventetider på både øjenlægen og brillerne/glassene - og ikke mindst de meget høje priser.

Så jeg har fået nye briller. De gamle var
1) brækkede i stellet,
2) mistede en af næsebøjlerne for et års tid siden,
3) var lidt vanskelige at se nære ting med (det skyldes IKKE min alder! Det må være noget andet!), og
4) var efterhånden blevet beskidte på glassene.

Det kostede så til gengæld kun 65 dollars for en halv times omhyggelige
øjenundersøgelse, inkl. en lidt smart ting, hvor de hælder en pupil-udvidende væske i øjet så de kan se hele bagvæggen af øjet. Har aldrig set det derhjemme. Omvendt kunne jeg have sparet de penge ved at have fået foretaget undersøgelsen derhjemme (med al den ventetid der følger med), men jeg tror ærlig talt at denne undersøgelse var mere omhyggelig den dem, jeg har prøvet derhjemme.

Dertil glas (med glidende overgang) og stel til 380 dollars. Kursen er lige under 4.80... Det ville have kostet mig 2-3 gange mere derhjemme. Mindst.

Ekstrabladet havde en artikel for nylig om et website, hvor man kunne angive sine øjen-data (fra øjenlæge eller lign.) samt angive afstanden mellem ens øjne (målt med en linial), og så kunne de levere linser til halv pris.

Det er bestemt et godt initiativ, men her tog det en time, jeg fik en fuldt professionel undersøgelse af øjnene og de målte afstanden mellem mine øjne med det rigtige apparat, så det blev nøjagtigt, hvad en lineal-måling aldring kan blive.

Tænk, hvis man lavede sådan en biks derhjemme. Det ville revolutionere hele branchen, samtidig med at folk fik bedre betjening og lavere priser.

Jeg ved, at andre får målt deres øjne i Danmark og derefter tager til England for at få købe glas og stel der og at det typisk koster en fjerdedel af, hvad det koster i Danmark.

Og selv her, i Denver, Colorado, kunne jeg få øje (!) på nogle forbedringsmuligheder: De kunne f.eks. have gemt øjenmålingerne i en database og downloadet dem til den maskine, der laver glassene, osv osv., men det gik faktisk via papir fra den ene til den anden.

Men det var stadig helt fantastisk at opleve, hvordan det er når en ældgammel og langsom og dyr dansk forretningsmodel bliver udsat for nytænkning og konkurrence.

Og jo tak, det er herligt at kunne se alt muligt, også tæt på, igen :-).

0 Comments:

Post a Comment

<< Home