Monday, May 12, 2008

Kogebog: Rigtig Opvask

Jeg lærte rigtig opvask af Kirsten i skolekøkkenet på Bordings Friskole i årene 1975 til 1978. Hun kunne noget, og hun var streng. Min lillebror (tre år yngre end jeg) blev vist iøvrigt bortvist for stedse af hende :-)).

Jeg har aldrig glemt, hvad hun lærte mig omkring opvask:

Man skal bruge tre beholdere/baljer/vaske:

- En med varmt vand tilsat sulfo,
- en med varmt vand og
- en med koldt vand.

Så vasker man tingene (i den rigtige rækkefølge - mere om det senere) i den første, skyller dem af i den anden og slutter af med at skylle/køle dem af i den tredje, hvorefter de stilles til tørre eller aftørres med det samme.

Systemet bruger jeg stadig i dag når det drejer sig om vin- og øl-glas, og det virker fantastisk. Resultatet er meget rene glas, der stort set ikke skal tørres af bagefter.

Den rigtige rækkefølge var også noget Kirsten bankede ind i os:

Glas, kopper, bestik, tallerkner, alt det andet.

Min hollandske ven Lex (som desværre døde for et par år siden) lærte sin kone Juliette, at 1) han elskede hende og 2) han ville smide hende ud, hvis hun nogensinde vaskede hans ølglas i andet end det specielle opvaskemiddel man kan købe i Holland til ølglas.

Jeg fik derfor en flaske med det gode opvaskemiddel, som ikke giver den der hinde af sulfo på glassene, der dæmper ølskummet meget. Den har jeg stadig, og jeg bruger typisk én dråbe per glas, hvilket ser ud til at være rigeligt. Midlet fås ikke i Danmark, hvilket gør at man alle steder nu bruger "spool-boys" og andre remedier til at skylle sulfo af ølglas lige før man hælder øl i dem. Jeg synes jo det er noget smartere helt at undgå problemet ved at bruge det rigtige middel fra starten.

Jeg kan se på min flaske, at det er Metro i Holland, der forhandler dem. Så jeg kontaktede for et par år siden Metro i Danmark og foreslog, at de hev nogle af dem hjem - om ikke andet kunne det blive et fedt stunt hos øl-entusiasterne, der trods alt tæller flere medlemmer end noget politisk parti i Danmark.

Det var fantastisk at se reaktionen (per mail) hos diverse chefer i Metro Danmark. Det havde de aldrig hørt om. De havde travlt. Om ikke jeg ville vende tilbage om nogle måneder? Yeah, right, det er måden at håndtere forslag fra kunderne på :-)).

Nå, men hvis man er rigtig cool skaffer man sig sådan noget opvaskemiddel specifikt til glas - ellers sørger man for at skylle dem i noget vand lige før man skal bruge dem for at undgå, at skummet bliver noget tarveligt og kedeligt noget i øllet, eller at vinen tager smag af sulfo.

En kærlig tanke herfra til Kirsten, der lærte mig at vaske op. Når man en sjælden gang gider sætte de tre baljer/kar op på række går det bare stærkt med at få vasket op.

Jeg har udviklet en teknik, hvor jeg sætter en opvaskebalje ned i vasken, så den er første trin, mens vasken i sig selv er andet trin og en ekstra balje eller skål ved siden af vasken er tredje trin med koldt vand.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home