Monday, May 12, 2008

Kogebog: Introduktion

Jeg skrev en slags kogebog i midt-firserne med titlen "Overlevelse for Ungkarle".

Lizette, som er fotograf, fotograferede mig for nyligt til Prosa-bladet og syntes under den efterfølgende frokost at det kunne være sjovt at lave en rigtig kogebog ud af den idé.

Oprindeligt var ideen, at jeg opdelte al mad i fire kategorier:

* Slam
* Fisk i fad
* Kylling på 1000 måder
* Alt det andet

Rigtigt mange retter falder i en af de tre første kategorier, og har man først forstået principperne i dem kan man nemt se, hvor en ret hører til, og så kan man slappe af og "bare" holde sig til de simple principper.

Eksempel: "Slam" er defineret på følgende måde:

- Man varmer/bruner en eller anden form for fedtstof i en gryde (smør, olie, margarine)
- Man bruner nogle grøntsager og/eller noget kød
- Man tilsætter noget væske
- Man tilsætter nogle krydderier

På den måde vil selv en relativt kompliceret ret som Coq au Vin pludselig være til at forstå og HELT nede på jorden, når man læser den - og så kan man endelig slappe lidt af og ikke være nervøs for, om man nu også har fået den helt rigtige mængde af et krydderi, der kun fås i meget underlige butikker.

Kylling på 1000 måder går ud på at skære en kylling i stykker (eller ej), smøre den ind i noget tykt (eller ej), og drysse krydderier på den (eller ej), hvorefter den skal have varme i enten ovn eller gryde.

Fisk i fad består af noget fisk (i folie eller ej) med noget væde (eller ej), nogle grøntsager (eller ej) i et fad og så afsted i ovnen.

Nå, men hvis det skal blive til en rigtig bog, som folk gider læse og kan bruge til noget, så skal vi også være lidt mere konkrete, og derfor spurgte jeg Ole Erecius om han ville være med. Han er nemlig den bedste kok jeg kender. Det ville han gerne, og det er bare godt.

Nu ved I det. Nu begynder jeg at lave noter her på bloggen, som så kan kommenteres - og det skal så blive til Overlevelse For Ungkarle en dag....

Lizette fik den idé, at vi kunne lave retterne på et køkken på RH-kollegiet, fordi det var dét vi mødtes og det var der jeg udviklede konceptet. Stort. Faktisk synes Ole og jeg, at vi burde fremleje et værelse på RHK i en uges tid mens vi laver retterne og 'ligesom lever os ind i miljøet' igen, dvs. går i baren hver aften...

Hvert emne vedr. 'Overlevelse For Ungkarle' har tema-ordet 'Kogebog' i sig, så man kan nøjes med at søge på dette for at se de relevante indlæg.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home