Monday, May 12, 2008

Uddannelsessystemet: (tur) Retur

Jeg skal nok skrive noget om "måltal" senere, men min erfaring fortæller mig, at folk altid opfylder de målbare krav der stilles til dem - men ofte på en helt anderledes (kreativ) måde end opfinderen af de pågældende måltal forudså.

Det her skal imidlertid handle om vores undervisningssystem, der nærmer sig mongo-bonge-stadiet:

* På flere højere læreanstalter er det de selvsamme lærere, som har undervist eleverne, der skal stille eksamensopgaverne. Det tror jeg ikke engang man gør i Øvre Volta.

* Haarder (som jeg virkeligt godt kan lide af andre årsager) har bestemt, at læreanstalten får penge per bestået elev. Der er med andre ord gået McKinsey i den, og det fører aldrig til noget godt.

* Det forventes derfor, at de fleste elever består, fordi a) det er læreren selv, der har undervist dem, b) det er afgørende for skolen at få penge per bestået elev... og det pres opfattes skam også er den enkelte lærer - som ikke desto mindre går ind i prostitutionen med vidtåbne øjne for at tjene lidt ekstra til skolen v.h.a. en masse beståede eksamensopgaver. Som han selv har formuleret. Og efterfølgende undervist efter, gerne med bemærkninger a la "Dette vil I nok komme ud for til eksamen" til de spændte tilhørere.

Den er helt gal.

Jeg ved, at dette finder sted på visse videregående uddannelser, men jeg ved ikke, hvor udbredt det er endnu. At belønne uddannelsessteder efter, hvor mange kandidater de producerer opfordrer jo netop ikke til højere kvalitet, men mindre kontrol af de enkelte.

Når man så samtidig tillader, at lærerne selv laver eksamensopgaverne i det materiale de har undervist i - til de elever de har undervist! - er det jo den direkte vej til korruptionen, idet man så selv kan trykke sine penge. Og hvis man ikke lader sine elever bestå på de betingelser har man jo bare fortalt Verden, at man ikke har undervist folk ordentligt og/eller lavet dårlige/urimelige eksamensopgaver.

Adskillelsen af underviseren og opgavestilleren troede jeg faktisk var hellig når det gjaldt de mere seriøse undervisningssteder, men det er ikke tilfældet mere.

Alligevel er vore kandidater dårliger rustet end dem fra andre lande omkring os :-)).

0 Comments:

Post a Comment

<< Home