Thursday, May 01, 2008

RHK: Oles Nissan Patrol

Det var en stor dag, da Ole endelig fik sin første bil - en Nissan Patrol. Det må have været i 1985/1986, og ingen af os havde haft bil før.

Kørekortet præsterede Ole at tage, mens der var Maraton-bar på RH-kollegiet, og ved brug af Bagmandens koffein-tabletter. Jeg tror såmænd ikke han var beruset - han var bare meget, meget træt.

I de næste adskillige år lavede Ole (og vi) mange vidunderlige ting med denne 4WD-bil.

Der var jo dengang, hvor Ole parkerede op ad trappen til Københavns Universitets hovedbygning en lørdag aften, fordi han 1) ikke kunne finde en P-plads og 2) skulle imponere Susanne. Så baghjulene stod på jorden, mens forhjulene var oppe på femte-sjette trin. Meget fin stil. Det var først mandag morgen han kom i tanke om, at han egentlig ikke havde hentet bilen (den stod jo ikke på Kollegiets P-plads som den skulle). En masse studerende gik pænt uden om den på vej ind til forelæsninger, men han havde ikke fået bøder. Han bakkede ned og kørte på arbejde.

Så var der dengang, hvor han bakkede henover en meget lav MG. Den holdt lige bag ham i en sidegade til Nørrebrogade, og han var nødt til at bakke for en fodgænger eller lign., og kunne bare ikke se MG'en i spejlene. Meget fin stil.

Eller dengang han skulle trække mig igang i min ældgamle, blå Morris (Det Blå Lyn, som Ole hånligt kaldte den). Det var først efter nogle hundrede meget, at han stoppede og spurgte mig, om jeg egentlig havde sluppet håndbremsen, for han syntes den hylede lidt. Det havde jeg ikke lagt mærke til, mens jeg sad i Det Blå Lyn. Men ganske rigtigt. Håndbremsen var trukket og Patrol'en var ligeglad.

Eller den Nytårsaften, hvor han og min lillebror kørte op i Teknikerbyen i Virum og kørte sne-kørsel om natten. Min bror havde ikke drukket, så han kørte. Men Ole skulle lige prøve at køre en lille smule på den forladte P-plads. Dér dukkede uro-patruljen op, og de var ligeglade med alt - Ole fik en spritdom eller sådan.

Bagmanden: "Betjente klipper pladerne på en vis Nissan Patrol - tidligt om morgenen..." - den episode har jeg ingen erindring om, men det må Ole jo uddybe en dag. Det har nok været noget med for sent betalt vægtafgift, hvis jeg kender ham ret.


Det var bare nogle få historier om denne pragtfulde bil. Vi glemmer den aldrig.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home