Wednesday, February 11, 2009

Jeg vil ALDRIG mere påstå, at Politiet er langsommeligt.... Del II

Nå, i onsdags var jeg så i retten og modtage min dom på en bøde på 2.500 kr. og betinget frakendelse af kørekortet (dvs. jeg skal op til køreprøve igen). Fint nok. Jeg protesterede ikke.

Men da jeg fortalte anklagemanden, at politifolkene bliver målt på, hvor mange de stopper ved fartkontrollerne overraskede han mig meget ved at sige, at det vidste han faktisk ikke.

Men det gør de. Hvis de f.eks. ikke stopper en billist minimum hvert femte minut ved motorvejskontroller, så bliver de bedt af deres overordnede om at være mere aggressive.

Derfor stiller de sig op på steder, hvor der er sikker gevinst, men ikke nødvendigvis på steder, hvor der er farligt eller sker uheld. Det har mange nok undret sig over i tidens løb, men der er jo en simpel forklaring på det. De bliver belønnet for at gøre noget pjat og straffet, hvis de gør noget seriøst (som at stille sig op på steder der er farlige eller på steder, hvor der tit sker uheld).

Ret typisk for den slags situationer foreslog anklagemanden, at jeg skrev det til politiet. Jeg foreslog så, at HAN skrev til politiet, da han nok havde lidt større gennemslagskraft end mig overfor dem. Hvorpå han svarede: Jeg kan jo ikke ændre systemet.

Øh, OK, mener han at JEG kan ændre systemet, men at han - der er midt inde i det - IKKE kan?

Jeg svarede ham, at indtil folk som ham IKKE sagde, at de IKKE kunne ændre noget i systemet, så skete der nok ikke noget. Han gik bare. Han havde vel travlt.

Iøvrigt skrev jeg i mit første indlæg om Politiet, at de havde fået besked på ikke at udskrive så mange bøder, etc. i december forrige år.

De er også begyndt at få at vide i f.eks. kriminalpolitiet, at de ikke skal være alt for ivrige efter at starte alt for meget op her i 2009, fordi klimatopmødet vil kræve så meget afspadsering, at de måske ikke kan nå at gøre noget ved sagerne.

Det kalder jeg offensivt politiarbejde... Det må være ret underligt som almindelig politimand at få at vide, at man ikke skal gøre så meget ved sit arbejde i hele dette år.

Men det må jo så give dem dejligt meget mulighed for at komme ud og gå og stå på gaden, hvor kriminaliteten sker og hvor den skal forhindres. Jeg er i Denver lige nu, og der står sgu' altid en vogn med et par strissere midt på gågaden. De står der bare.

Nej, de laver ikke noget. For der SKER jo ikke noget, når de er der. Ingen småtyverier, ingen tasketyverier, ingen ballade i butikkerne - for de ved, at de med 100% sikkerhed bliver snuppet af strisserne, hvis de gør noget. Og det er iøvrigt fedt som fodgænger at vide, at de altid er der. Og at de griber hurtigt ind. Det virker.

Nå, jeg må til at læse på min køre-teori :-)).

0 Comments:

Post a Comment

<< Home