Thursday, December 07, 2006

CRN 5: Carlsberg-syndromet

Carlsberg-syndromet

Historien gentager sig... aldrig HELT på samme måde. Karl Marx mente, at historien gentager sig – første gang som farce, anden gang som tragedie.

Der findes en gammel IT-konsulent – jeg vil her kalde ham Peter - som har været barn dengang enhver bondegård herhjemme bryggede deres eget øl.

Efterhånden fik hver landsby sit eget bryggeri, og de fleste hånd-/hjemme-bryggere forsvandt.

Efterhånden forsvandt disse små bryggerier og til sidst var der næsten kun Carlsberg tilbage.

Som det er skik og brug i Danmark fik Carlsberg lov til at dominere og monopolisere værre og mere omfattende (pervasive er vel ordet nu om dage) end det tillades i lande vi gerne (og ikke så gerne) vil sammenlignes med.

Carlsberg sælger den største del af det øl, der sælges i Danmark (omkring 99%).

De er blandt de allerstørste vin-importører i Danmark.

De står for 100% af markedet for alko-drikke til vore teenage-børn (Barcardi Breezer, Smirnoff Ice, osv.).

De ejer det meste (86.14%) af Dansk Retur System, som har oplysninger helt ned på flaske-niveau om alle konkurrenterne i deres database (og de har med held undgået at denne vanvittighed omfatter deres teenage-alko-drinks og deres vinflasker).

Indenfor IT er samme udvikling ved at blive tegnet af firmaer som IBM, CSC og KMD.

Skiftende regeringer har givet dem stadigt bedre muligheder for at dominere markedet.

Er det ikke HELT vildt, at det næsten uden undtagelse er ligegyldigt, om det er borgerlige eller socialdemokratiske regeringer – de lader altid de store dominere de små. Et underligt supplement til vores jantelov, ikke?

Der er dem, der mener at IT bare er noget standard-halløj der kommer ud af væggen ligesom el og vand – og dem, der mener, at det er dét, der kan give virksomhederne konkurrencefordele.

Men mon it-kunder, der har outsourcet, nogensinde får deres manøvredygtighed tilbage? Mon de er nødt til at acceptere priserne som de meget få, meget store, leverandører er enige om ikke at konkurrere på?

I en videnbaseret verden snakker vi 80% viden og 20% dimsedutter. I en verden med manuel kartoffelhøst og kvindeligt hjemmeølbryg er det omvendt. Hvis kundens IT er standard – hvad er hans virksomhed så?

Ved at outsource sin fremtid til de store har han både sendt en masse bøvl og besvær til nogle andre – og fraskrevet sig de afgørende konkurrence-fordele i en meget foranderlig verden.

Hmm. Gad vide, om netop hans applikation (ud af 42.000 andre) får den der fantastiske opmærksomhed, som han har brug for i din evige og accellerende kamp for markeds-fordele og –andele? Hmm.

PS: I Skagen er der om sommeren et lokalt politimester-påbud i kraft, som forbyder udskænkning af fadøl på mere end 2% alkohol. Det ved de færreste. Carlsberg og andre leverer det gerne – ingen kan jo smage forskel. Svenskere og nordmænd bliver fulde – tror de.

3 Comments:

Blogger Power said...

Hvad er det dog for en skrækkelig gang usandheder du har fået brygget sammen her?

Carlsberg har aldrig på noget tidspunkt solgt 99 % af det danske øl. Kender du ikke eksempelvis Royal Unibrew eller Harboe? Carlsberg har med en markedsandel på ca. 60 pct. heller ikke monopolstatus.

Og når du nu også skal gøre dig så klog på "teenage-alko-drinks", burde du måske også vide at de rent faktisk ER omfattet af pantsystemet. Ligesom f.eks. mærket Froc der forhandles gennem Royal Unibrew!! Carlsberg sælger altså ikke 100 pct af alko-pops'ne.

DET er en OM'er.

9:48 AM  
Blogger Moans Nogood said...

Alkopops'ene er blevet omfattet af retursystemet for ganske nylig, og alt andet lige må det siges at være underligt, at det ikke også var et krav fra begyndelsen. Hvorfor er vinflasker ikke også omfattet af det? Jaja, jeg ved godt, at rigtigt meget vin herhjemme importeres af Svendborg Vinimport, som ejes af Carlsberg - men alligevel. Chancen for at der bliver smidt en ølflaske fra et mikrobryggeri i naturen er nok ikke større end chancen for at der bliver smidt en vinflaske. Og da slet ikke en alkopops. Om det så ikke er 100% nu (men det var det på et tidspunkt, hvor jeg fik mine oplysninger), så er det da stadig noget underligt noget.

Nej, Carlsberg har aldrig solgt 99% af al øl herhjemme. Det var en sproglig hyperbel, som jeg ikke skulle have brugt, thi det ved jeg trods alt godt. Beklager, at det kunne misforstås.

Jeg ved en del om pantsystemet qua min genbo, som er teknisk direktør for det, men jeg ved selvfølgelig ikke alt, og jeg kan røbe, at vi godt nok heller ikke er helt enige om det :-))).

4:13 PM  
Blogger Moans Nogood said...

Iøvrigt - hvem er du? "Power" lyder lidt anonymt, og det bør man vel alt andet lige ikke være, når man deltager i en debat? Eller?

4:13 PM  

Post a Comment

<< Home