Sunday, March 22, 2009

Kratvej: Slaget om Brydegården (gammel sag fra 2004)

PolitiKern fra Kratvej 3 holdt fest i min Garage igår og hans svigerfar Kaj mindede mig om, at jeg en gang havde skrevet til Ballerup Kommune vedr. et angreb fra Brydegården (som er et kommune-ejet feststed, der ligger på Kratvej 9). Det havde jeg jo helt glemt, men jeg synes alligevel den skal bevares for eftertiden, så jeg har lige fundet den gamle mail frem:

====================================================================
Subject: Slaget på Brydegården
Date: Sun, 20 Jun 2004 08:43:17 +0200
From: Mogens Nørgaard
To: kultur@balk.dk
CC: TømrerTorben , Charlotte og Kern , Henrik Als - DRS , "Trine og Martin A. Andersen" , "Birna & Steen (Genboerne)" , "Peter Kesting, Nor-Cargo" , Anette Jensen


Kære Tina og andre i Kulturforvaltningen/udlejningen -

Som gammel soldat er man selvfølgelig altid forberedt på at blive beskudt med tungt artilleri og korte maskingeværsalver. Det skal man som et minimum kunne sove fra.

Alligevel blev jeg så overrasket over angrebet fra Brydegården i nat, at jeg rent faktisk vågnede. Det kan skyldes, at Anette sparkede til mig, fordi hun ikke kunne sove, eller det kan skyldes den omfattende brug af lysbomber over området - jeg er ikke sikker. Men vågnede - dét gjorde jeg!

Angrebet blev indledt ca. kl. 0130, og omfattede (såvidt jeg kunne lytte mig frem til) også Stalin-orgler, middelsvære morterer og fosfor-granater. Efter således at have totalt overrasket, overvældet og nedkæmpet modstanderen (os på Kratvej og deromkring) blev der tavst på frontafsnittet kl. ca. 0145.

Det er på nuværende tidspunkt svært at overskue virkningerne af morgenens angreb, men under selve angrebet lød der mange høje skrig og råb fra området omkring Brydegården, så jeg anslår at der er et betydeligt antal døde og sårede, der så passende kan få plads på den ny-allokerede gravplads i Naturparken.

Derudover er slagmarken (eller rettere den såkaldte FEBA - Forward Edge of Battle Area) omkring Brydegården oversået med rakethylstre og brugte våben. Det minder lidt om Sinai-ørkenen efter 6-dags krigen i '67.

Der skete forbløffende få skader på nærliggende bygninger. Ikke engang Charlotte og Kern's stråtækte hus, der trods alt ligger ret tæt på, blev ramt for alvor. Det lykkedes heller ikke angriberen denne gang at få fyret et raketstyr op under taget på selve Brydegården, hvilket ellers nemt kunne have forårsaget den ønskede virkning, nemlig total destruktion af ejendommen.

Det må skyldes dårligt soldaterskab, for man SKAL altså kunne ramme huse på den korte afstand, når man tilmed har lysgranater til rådighed.

Jeg stiller mig derfor (sammen med TømrerTorben og andre frivillige) til rådighed næste gang, der skal udkæmpes et slag ved afslutningen af et fest-arrangement på Brydegården. Både Torben og jeg var hver for sig oppe i nat og overvejede at kaste os ind i kampene. Næste gang gør vi det måske - og så tror jeg det gør en forskel. Meget, endda. Specielt for fest-deltagerne.

Venlig hilsen,

Garder, tidl. Sergent, Mogens Nørgaard
Kratvej 2
2760 Måløv
(Ved mobilisering tilhørende et såkaldt Host Nation Support Unit under NATO's brandkorps)

PS: Kender I en god dyrepsykolog, der kan tage en snak med vore høns og deres kyllinger? Basal hjertemassage og kunstigt åndedræt til hunde og kaniner har vi selv ydet, og de ligger stadig og slapper af i aflåst sideleje.

PPS: Stik mod forventning fødte højgravide Charlotte ikke under bombardementet. Det kunne ellers have været ret fedt med en pansret ambulance på Kratvej.
======================================================================

Min gode nabo NaboPeter havde følgende kommentar:

======================================================================
Uden den helt store militære erfaring, tillader jeg mig lige at indskyde en bemærkning. Nu var jeg jo ikke hjemme i week-enden, så jeg kan ikke udtale mig om den konkrete episode. Jeg synes imidlertid mine tomatplanter udviser svære tegn på chocktilstand. Hvis der senere på sæsonen kommer tomater med form som kanonslag og med lunte, så har vi forklaringen.

Derudover synes jeg måske vi på Kratvej bør ændre taktik. Løsningen nu om dage synes at være selvmordsbomber. Det er meget populært i andre lidt fjernere liggende kommuner. Min umiddlebare tanke var om Øltyven er så tynget af dårlig samvittighed, at han kunne overtales til en intensiv træning i det afganske højland i et par uger. Jeg er sikker på, at Torbens søn har en knallert, som kunne bruges til formålet. Kerns ven Rasmus, kan ganske givet skaffe det fornødne krudt til at putte i mælkekassen på knallerten. Festdeltagerne på Brydegården vil ganske givet blive meget overraskede over den finale vi dermed kan give dem på festen. Lidt voldsomt måske, men ikke desto mindre særdeles festligt - og så slipper de også for oprydningen bagefter.

Mvh. Naboen.
======================================================================

0 Comments:

Post a Comment

<< Home